Cagla Ilk

Seit meinem Studium der Architektur an der Mimar Sinan Universität in Istanbul und an der TU Berlin arbeite ich an der Schnittstelle von Kunst, Urbanistik und Architektur und bin seit 2008 an unterschiedlichen Inszenierungen und Veranstaltungen als Produzentin, Bühnen- bildnerin und Kuratorin im Ballhaus Naunynstrasse und im Maxim Gorki Theater tätig.

2006 und 2007 war ich an den beiden Tagungen des Rats für die Künste zu Diversität: “Arts in DiverCity -­‐ Kunst und Kulturpolitik in der Einwanderungsstadt Berlin“ beteiligt und habe in der Folge zahlreiche Projekte in diesem Kontext umgesetzt. U.a. war ich an den Produk- tionen “Kahvehane: Turkish delight-­‐ German fright” und „Schattenstimmen“ 2008, “Lö Bal Almanya” und “Verrücktes Blut” 2010 beteiligt, realisierte unter meiner Regie/ Leitung die Theaterperformances „Große Geld oder Leben Tour“ 2009, “Abraham und die Metzger” 2012, “Counrty on my back” 2012, “Wohin-­‐Nereye”2013. 2013 co-kuratierte ich den Eröffnungsprolog “Berliner Herbstsalon” im Maxim Gorki Theater unter der neuen Intendanz.

2011 habe ich die interdisziplinäre Arbeitsplattform Büro MILK gegründet, bin seit 2008 Mitglied des Frauenbeirats der Senatsverwaltung für Stadtentwicklung Berlin und auch Gründungs- und Vorstandsmitglied des Forum Berlin Istanbule.V. (FBI). In 2013 wurde ich zum Präsidiumsmitglied der nGbK – Neue Gesellschaft für Bildende Kunst gewählt.

Meine Schwerpunkte liegen in Fragen der Interdisziplinarität und hier vor allem zwischen der Darstellenden und Bildenden Kunst, der Umsetzung des Diversity Mainstreaming und der transkulturellen Öffnung der Kulturinstitutionen und ihrer Förderung, sowie einer Stärkung der Rolle von Akteuren aus der Kunst und Kultur in der Stadtentwicklungspolitik. Dabei ist mir eine solidarische Zusammenarbeit von Institutionen und freiberuflichen Künstler*innen ein zentrales Anliegen.

Mitglied im Rat 2014 – 2020

Since studying architecture in Istanbul (graduated 2003) and the TU Berlin (diploma 2008), I have worked at the interface of the visual arts and social transformation in international contexts. Since 2008 I have been active as a producer and curator in different artistic exhibition projects, productions, and events, initially at the Ballhaus Naunystraße, and since 2012 at the Maxim Gorki Theater. My focus is the combination of the performing and visual arts as well as opening them up transculturally. Furthermore, I am active in the Presidium of the Neue Gesellschaft für Bildende Kunst, in the artistic and cultural work of the Forum Berlin Istanbul, as well with respect to cultural policy as a member of the Council for the Arts (Visual Arts) since 2014. In 2011 I founded the interdisciplinary working platform Büro MILK, and since 2008 I have been a member of the Women’s Advisory Committee of the Senate Department for Urban Development Berlin as well as a founding member and member of the Board of Directors of the Forum Berlin Istanbul e.V. (FBI). In 2013 I was elected a member of the Presidium of the nGbK – Neue Gesellschaft für Bildende Kunst.
Within the nGbK, with its 900 members, I am intensely involved in the process of reorienting the art association, which is characterised by substantive and conceptual diversity and a heterogeneous exhibition praxis. Amongst other things, the aim is to establish programme development processes, invite new protagonists, build international networks, and generally reach a larger public.
As Artistic Advisor at the Maxim Gorki Theatre I am responsible for the strategic development, conception, and realisation of exhibition projects which integrate international positions from the visual and performing arts. Over the last three years I have realised four exhibition projects with over 40 artists respectively: “1st Berliner Herbstsalon” (2013), “Voicing Resistance” (2014), “Es schneit im April – eine Passion und ein Osterfest” (2015) und “2nd Berliner Herbstsalon” (2015).
I will be re-standing as a candidate for the Presidium of the nGbK – Neue Gesellschaft für Bildende Kunst.
Focus of her work for the Council for the Arts:
My focus is on issues of interdisciplinarity, above all between the performing and visual arts, the implementation of diversity mainstreaming and the transcultural opening of cultural institutions and their funding, as well as a strengthening of the role of protagonists from art and culture with respect to urban development policy. Throughout, cooperation between institutions and freelance artists in a spirit of solidarity is a central concern of mine. It is on the basis of this background that I have been active within the council’s working groups diversity, visual arts, and urban development over the last two years.